Keskinens mat

Grym morotssoppa igen

Kategori: Soppor

Jag upptäckte idag när jag skulle göra den smakrika morotssoppan från februari, att jag missat någon krydda när jag skrev upp ingredienserna. Jag har för mig att jag gjorde den enligt det bristfälliga receptet för ett tag sedan...det var gott men inte alls som första gången. Nu förstår jag varför. Så rättar jag till det och skriver upp hur jag gjorde idag när jag gjorde en dubbelstor portion:

1 rejäl klick smör
8 vitlöksklyftor

8 medelstora morötter
2 dl vitt vin

2 krm spiskummin
2 krm kanel
2 tsk paprika
2 tsk stark curry
4 krm salt
2 krm svartpeppar
1 liter grönsaksbuljong

1 msk citron
1 dryg tsk oregano
1 dryg tsk timjan
2,5 dl cremefraiche
2,5 dl grädde

Vitlöken fräser i smöret. Skivade morötter i. Fräser ett tag. På med vinet, puttra en lite stund. I med det första gäng kryddor och sedan buljongen. Koka 20-25 minuter till morötterna är mjuka nog för att köras med stavmixern. I med resten och koka upp.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: