Keskinens mat

Patriks thaikyckling goes Lchf

Kategori: Middagar

Dags för en gammal favorit som justerats lite bara...
 
900 g kycklingfilé
 
1 mindre blomkålshuvud
1 purjolök
8 stora champignoner
7-8 vitlöksklyftor
80-100 g ingefära
 
6-7 dl vispgrädde
 
2 paprikor
1 tsk sambal oelek
2,5 tsk salt
 
Smör för stekning
Cashewnötter
 
Jag började med att skära upp alla grönsakerna och skära filéerna i mindre bitar. Vitlök och ingefära hackades fint. Stekte kycklingbitarna för sig och sedan blomkål, purjolök och champignoner tillsammans med vitlök och ingefära. Allt hamnade sedan i en stor kastrull tillsammans med grädde, salt och sambal. Det fick koka stund (kanske var det 10-15 min) innan paprikorna också fick puttra med en liten stund. Jag tycker det är godare om det finns lite tuggmotstånd kvar i paprikan.
 
Jag hade inte planerat att koka sönder blomkålen men det blev så...och det var väldigt gott. Jag ska kanske prova med lite thaibasilika i nästa gång.
 
Tack till Patrik för receptet!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: