Keskinens mat

Valnötsbröd

Kategori: Bröd

 
 
Provade ett valnötsbröd i går, utifrån Klara Dessers recept, Aftonbladets LCHF-tidning. Väldigt gott. även kallt från kylskåpet idag och efter en tur i brödrosten.
 
Knappt 2 dl malt mandel
Knappt 2 dl krossade linfrön
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
½ tsk - 1 msk brödkryddor (jag tycker det räcker med ganska lite brödkrydda)
4 dl hackade valnötter och/eller solrosfrön (2 dl av varje tycker jag är godast)
250 g kesella, 10 %
6 ägg
 
Blanda allt torrt först, sedan i med kesella och ägg. Jag använde en teflonbelagd brödform, smorde med kokosolja. 175 grader i 1 timme, lågt i ugnen.

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Har nu prövat brödet. :) Är allergisk mot valnötter och bor i London, så var tvungen att byta valnötterna mot paranötter och Kesellan mot Philadelphiaost - men resultatet blev ändå helt fantastiskt! Använde kanel som krydda. Tack för receptet, brödkanten är gudomligt krispig! Behöver absolut inte sakna bröd med mjöl efter att ha prövat det här.

    Svar: Vad kul att du gillar det så mycket, Hanna! Jag tyckte också att i och med detta bröd kändes det väldigt mycket lättare att hålla sig från vanligt bröd. Jag var en vecka i mitt hemland Danmark och trodde att det kanske skulle bli svårt att komma undan brödet, så jag bakade en limpa av detta bröd och lite knäckebröd och tog med mig - inga problem att tacka nej när jag blev bjuden :) Nu måste jag ju testa med paranötter och även kanel. Är nyfiken på om det då kommer att kännas lite som en kaka?
    Pia Keskinen Rasmussen

    2012-08-13 | 22:49:46
  • Rosi säger:

    Äntligen!!!
    Igår bakade jag brödet och det blev fantastikt gott. Hanna åt 2 skivor men sedan fick jag säga stop! Det är mammas bröd ;)
    Ses imorgon

    2012-08-19 | 11:21:49
  • Annika säger:

    Hej! Nu har jag kommit igån ordentligt med LCHF och ska prova baka brödet i morrn! Ska bli roligt att se vad familjen tycker! /Annika

    2013-04-30 | 21:22:25
  • Pia säger:

    Vad kul, Annika! Hoppas det kommer att fungera riktigt bra för dig, och familjen också. Detta bröd tillsammans med fröbröd och fröknäcke fick mig att känna att det nog skulle gå att hålla fast vid att äta såhär.

    2013-05-01 | 10:07:16

Kommentera inlägget här: