Keskinens mat

Fänkålssoppa med saffran, räkor och lax

Kategori: Favoriter

 

 

Jag har dammat av ett gammalt recept som jag fått av en studiekamrat för många år sedan. Det blev populärt hos min släkt i Danmark, därav bilden nedan. Nu fick dock potatissoppan bli en fänkåls/blomkålssoppa.

Maken min blev väldigt nöjd med middagen. Jag fick höra både "fullpoängare" och "oväntat gott".

Vi hade räkor, lax och vitt vin till.

1 stort eller 2 små blomkålshuvuden eller motvarande mängd broccoli
400 g fänkål (2-3 st)
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor

Grönsakerna hackas och bryns i smör.
Häll över 5 dl grönsaksbuljong och låt koka en stund.

1 påse saffran
1 msk timjan
1 tsk salt
Cayennepeppar (mängd efter önskat hetta)

Ha i kryddorna och koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa med stavmixer. Ha sedan i

5 dl grönsaksbuljong till och
2 dl crème fraîche

Servera soppan het med en klick creme fraiche. Ev. med räkor eller lax.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: